Název akce: | Památník Staré vinohrady |
---|---|
Rok realizace: | 2010 |
Lokalita: | Staré vinohrady |
Investiční náklady: | 5 mil. Kč bez DPH |
Investor: | Mohyla míru – Austerlitz, o. P. s. |
Rozsah plnění: | Návrh stavby |
Interní projektový tým: | Tomáš Velehradský, Tereza Velehradská |
Interní projektový tým: | Tomáš Velehradský, Tereza Velehradská |
Památník je věnován událostem tohoto místa k uctění památky desetitisíců padlých v nejtužším střetnutí bitvy tří císařů v roce 1805, které se odehrálo na tomto místě.
Staré vinohrady tvoří významný bod slavkovského bojiště a jsou v přímém vizuálním kontaktu s dalšími podstatnými místy, jako jsou výchozí Napoleonovo stanoviště – Žuráň, Mohyla míru, Slavkov a těsně přiléhající obce, které se dostaly do středu válečné vřavy, jako Blažovice, Jiříkovice a Prace. I přesto, že místní krajina prošla zásadními proměnami, chceme zachovat základní pohledové osy a nenarušit jejich přírodní ráz.
Realizací tohoto památníku vznikne výrazná pohledová dominanta v krajině při pohledu z Mohyly míru nebo Žuráně. Tento jev vnímáme jako velmi zásadní pro orientaci v území při snaze pochopit prostorové souvislosti v kontextu historických událostí. Stávající stav místa na Starých vinohradech prakticky neumožňuje jeho identifikaci pro nezasvěcené pozorovatele.
je v ploše aktivně zemědělsky využívaného pole. Místo je zcela holé (mimo vysazené plodiny), bez stromů nebo keřů, a díky své vyvýšené poloze s dobrým výhledem po širokém okolí. Stávající stav neodpovídá charakteru území, jaké zde bylo v době bitvy v roce 1805. V blažovické kronice je území popsáno jako vinohrad s ořechy a snad i jinými stromy. Stromy a vinohrad však byly bitnou zničeny a od té doby nebyly obnoveny. Proto pustý a holý charakter návrší vnímáme jako širší odkaz dobových událostí a návrh toho místo takto zachovává, tedy bez stromů, keřů a další vyšší zeleně.
od parkovacích ploch má přírodní charakter a je vymezena travnatým pásem od přiléhajícícho pole. Stejně tak zpěvněné prochy na vrcholu, jež jsou součástí památníku, jsou umístěny v kruhové travnaté ploše, která odděluje celý útvar od obdělávaného pole.
Přístup jsme navrhli mimo všechny zásadní pohledové osy. Veškeré podstatné směry jsou tak ve směru pokračování příchodu a celá situace je přehledná a komfortní. Současně tak nejsou pohledové osy narušeny cestami a přicházejícími lidmi a výhledy mají zachovány čistě krajinný ráz.
Prvním výrazným motivem památníku jez zvuk – úpění. Tento výrazný moment odkazuje na oběti bitvy trpící v bolestech dlouhou dobu po skončení bojů. V některých pramenech se objevují informace, že úpění zraněných vojáků bylo slyšet ještě 14 dní po bitvě. Tento tragický a bolestný důsledek (sebelepších vojenských strategií) byl přenesen do symbolické roviny zvuku vydávaného aeolskými větrnými flétnami. Vznikající zvuk šířící se krajinou rozšiřuje působnost památníku na širší okolí vrcholu, čímž navíc nepřímo poukazuje na značný rozměr území, na němž došlo ke střetům. Na druhé straně bude mít i „magnetizující“ efekt daný přirozenou touhou po nalezení zdroje neznámého zvuku, a zvýší tak návštěvnost památníku, a umožní tak informovat více lidí o událostech tohoto místa.
Druhým výrazným motivem je trojice, která se objevuje téměř ve všech památnících s touto tematikou a vytváří jakési formální spojení mezi tímto navrhovaným památníkem a ostatními souvisejícími objekty. Při přechodu z přístupové mlatové cesty návštěvník vstupuje na souvislou pevnou plochu tvořenou nerovnoměrným sférickým trojúhelníkem. Do něj je vnořena taktéž trojcípá vyvýšená mlatová plocha obsahující plastiku. I na ní se vyskytují stopy trojice – především v trojstrannosti tvořicích ploch prezentované struktury.
Dalším motivem je série drobných artefaktů rozptýlených po pevné ploše, zpracovaných formou reliéfu v betovoné desce. Objekty zahrnují otisky především dobových mincí, medailí, podkov, bot apod. Vzniká zde další rovina, upomínající na místní události formou reálných předmětů nalezených po boji na poli a přenesených do reliéfu. Další rovinou vnímání je převaha peněz (otištěných mincí), které odkazují na obecné příčiny války a jejich bezcennost v kontextu tisíců padlých. Současně je ve volbě prvku mincí obsažena symbolika identifikující jednotilivé zúčastněné strany i mimo okamžiky, kdy jsou zde vyvěšeny vlajky.
Přechod mezi betonovou plochou s reliéfem artefaktů a vyvýšenou mlatovou plochou s plastikou jsme navrhli jako informační pruh prezentující příběh místa.
Výraz základního skladebního prvku – válce – poukazuje na přítomnost střelných zbraní, děl a bodáků. Ubíhající série těchto prvků symbolizují střelecké linie, barikády, bortící se sloupky vinohradu při kruté bojové vřavě apod. Výraz celku naopak vyznívá jako bodák, hrot, ostrý útvar směřující na Žuráň. Tento celkový výraz a směr také napovídají, že zde byla spojenecká armáda bojující proti Napoleonovi.
Vytváříme tak ucelené místo s prostorovou gradací od širokého pole padlých, zraněných, trpících a úpějících vojáků k éterické struktuře odkazující na boj a bojující strany. Záměrem je vytvořit prostor vedoucí k zamyšlení, motivující ke studiu historie a současně nabízející základní informace srozumitelnou formou. Prostor, který by vytvořil důstojné připomenutí zde probíhajícíh historických událostí.